Wereldstad en wereldproblemen - Reisverslag uit Delhi, India van Jan Berkel - WaarBenJij.nu Wereldstad en wereldproblemen - Reisverslag uit Delhi, India van Jan Berkel - WaarBenJij.nu

Wereldstad en wereldproblemen

Door: Jan van Berkel

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Januari 2010 | India, Delhi

Tijdens de landing in Delhi waarschuwt de piloot er al voor: mist. Bij het verlaten van de luchthaven blijkt het een soort ongezonde smog te zijn, mist, vermengd met stof, roet en andere uitlaatgassen. De Indiase collega's rijden ons soepeltjes door de verlaten, mistige straten naar het hotel. Welterusten voor een nachtje van 4,5 uur.

De volgende ochtend doet de zon verwoede pogingen om door de mist heen te breken. Maar verstopte wegen vol stinkende auto's, en enorm veel bouwprojecten die stof produceren, helpen niet mee. De hele dag blijft het zicht slecht.

Delhi bouwt vol trots aan de stadions, wegen en metrolijnen die nodig zijn voor de volgende Gemenebest Spelen, die hier in oktober gaan plaatsvinden. Nooit van gehoord, maar in de voormalige Engelse kolonien zijn deze spelen een belangrijk evenement.

We gaan op bezoek bij Dr. H'Toon, een vriendelijke Birmees die de scepter zwaait over het leprabestrijdingsprogramma van de WHO, de wereldgezondheidsorganisatie. Dr H'Toon maakt zich zorgen. Steeds meer overheden onttrekken geld en staf aan de leprabestrijding in hun land. Er zijn immers goede resultaten geboekt? En er is veel geld nodig voor HIV AIDS en TBC. Zelfs de hype rond de Mexicaanse griep heeft het afgelopen jaar in veel landen geld gekost dat aan andere ziektebestrijding is onttrokken.

Veel landen hebben lepra steeds beter onder controle, maar dat mag geen reden zijn om gas terug te nemen. Als we dat toelaten, zien we ook in het straatbeeld van Delhi over een jaar of tien weer meer mensen met misvormde handen en voeten. Dat zijn de handicaps die lepra kan veroorzaken als het niet tijdig wordt ontdekt en behandeld. Dat gaan we niet laten gebeuren.

H'Toon is blij met ons initiatief om een internationaal trainingsprogramma op te zetten om de deskundigheid van artsen en gezondheidswerkers op peil te houden. Zolang zij lepra in een vroege fase blijven herkennen en behandelen, dringen we lepra en zijn vreselijke effecten stap voor stap terug.

Daar zetten we ons samen voor in. H'Toon in zijn contacten met ministers van volksgezondheid en de Leprastichting in de contacten met gezondheidswerkers en met collega-organisaties.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Als directeur van de Leprastichting bezoek ik af en toe een van de landen waar wij een veldkantoor hebben. Om onze medewerkers te leren kennen en te kunnen zien welke projecten de Leprastichting ondersteunt.

Actief sinds 26 Okt. 2009
Verslag gelezen: 685